Madhyamik English Suggestion 2024 - The passing away of bapu

Madhyamik English Suggestion 2024 – The passing away of bapu

Madhyamik English Suggestion 2024 – The passing away of bapu | মাধ্যমিক English সাজেশন ২০২4 যদি যদি কোন কিছু বাদ পড়ে যায় তাহলে কিন্তু তোমরা অবশ্যই নিচে কমেন্ট করে জানাবে। আমরা এই যে সাজেশন তৈরি করে দিলাম এটা কিন্তু খুবই গুরুত্বপূর্ণ সমস্ত পরীক্ষার্থীদের জন্য তো অবশ্যই কিন্তু full সাজেশনটা আপনারা কমপ্লিট করে নেবেন কারণ সমস্ত প্রশ্ন মাথায় রেখে এই সাজেশনটা তোমাদের জন্য তৈরি করা হয়েছে নিচে পিডিএফও দেওয়া রয়েছে অবশ্যই তোমরা পিডিএফ তাকে করে নেবে এবং তোমাদের বন্ধু-বান্ধবের সাথে অবশ্যই শেয়ার করে দেবে। Madhyamik English Suggestion 2024 – The passing away of bapu

যদি কারো কোন কিছু জানার থাকে বা বলার থাকে অবশ্যই নিজের কমেন্ট বক্সটিতে ক্লিক করে কমেন্ট করে দেবেন তাহলে আমাদেরও বুঝতে সুবিধা হবে কার কোথায় অসুবিধা রয়েছে বা সুবিধা হচ্ছে। Madhyamik English Suggestion 2024 – The passing away of bapu

আশা করব সম্পূর্ণ সাজেশনটা তোমাদের খুব কাজে আসবে তাই অনেক কষ্ট করে এই সাজেশনটা বানানো হয়েছে।

WhatsApp Group Join Now
Telegram Group Join Now

Madhyamik English Suggestion 2024 – The passing away of bapu দেবে তাদের জন্য কিন্তু এই অংকে সাজেশনটা তৈরি করা হয়েছে। ২০২৩ এর মাধ্যমিক পরীক্ষার্থীদের যদি আরও কোন সাজেশন লেগে থাকে তাহলে অবশ্যই নিচে কমেন্ট করুন বা আমাদের ওয়েবসাইটে ভিজিট করুন এবং সার্চ বক্সে আপনি আপনার প্রশ্নটি লিখুন দেখবেন তার উত্তর নিচে আপনারা পেয়ে যাবেন এবং সমস্ত সাবজেক্টের সাজেশন প্রশ্ন উত্তর পাওয়ার জন্য আমাদের ওয়েব পেজটাকে বুক মার্ক করে রাখুন তাতে তোমাদের সুবিধা হবে।

চাইলে আমাদের টেলিগ্রাম চ্যানেলেও যুক্ত হতে পারো টেলিকম চ্যানেলের লিংক নিচে দেওয়া রয়েছে ধন্যবাদ। Madhyamik English Suggestion 2024 – Fable


Madhyamik English Suggestion 2024 – The passing away of bapu

Read the following poem :
বঙ্গানুবাদ :

🔊 I was having tea at home on the evening of 30th January, 1948, when I was called to Birla house by an urgent telephone.
বঙ্গানুবাদ : ১৯৪৮ সালে ৩০শে জানুয়ারি সন্ধ্যায় আমি যখন চা খাচ্ছিলাম, একটি জরুরি ফোনের মাধ্যমে আমাকে বিড়লা হাউসে ডাকা হয়।

🔊 Gandhiji had been shot on his way to a prayer meeting.
বঙ্গানুবাদ : একটি প্রার্থনা সভায় যোগ দেওয়ার সময় গান্ধিজি গুলিবিদ্ধ হয়েছেন।

🔊 I was numb with shock as I got into the car.
বঙ্গানুবাদ : এই আকস্মিক আঘাতে বিবশ হয়ে আমি গাড়িতে উঠলাম।

🔊 At the Birla House, Gandhiji’s relatives and followers had gathered round his body.
বঙ্গানুবাদ : বিড়লা হাউসে গান্ধিজির আত্মীয় ও অনুগামীরা তার মৃতদেহের চারপাশে ভিড় করে দাড়িয়েছিল।

WhatsApp Group Join Now
Telegram Group Join Now

🔊 There was silence in the room as Gandhiji breathed his last.
বঙ্গানুবাদ : গান্ধিজি শেষ নিঃশ্বাস ত্যাগ করেছেন এই ঘটনা ঘরে নিস্তব্ধতা নিয়ে এসেছে।

🔊 Words of Bapuji’s death had spread through Delhi like a flame fanned by wind.
বঙ্গানুবাদ : হাওয়ায় যেমন দ্রুত আগুন ছড়ায় তেমনি বাপুর মৃত্যুর খবরও দিল্লি জুড়ে ছড়িয়ে পড়েছিল।

🔊 Sad groups of men and women had collected around Birla House.
বঙ্গানুবাদ : বিষণ্ণ পুরুষ ও মহিলার দল বিড়লা হাউসে ভিড় জমাচ্ছিল।

🔊 Out of every window one could see a brown blur of faces.
বঙ্গানুবাদ : প্রতিটি জানালা দিয়েই দেখা যাচ্ছিল বাদামি রঙের অস্পষ্ট মানুষের মুখের ভিড়।

🔊 They did not make a sound.
বঙ্গানুবাদ : তারা কোনো শব্দ করছিল না।

🔊 There was an unnatural silence.
বঙ্গানুবাদ : এক অস্বাভাবিক নীরবতা বিরাজ করছিল।

🔊 It was as if time stood still for those few minutes.
বঙ্গানুবাদ : মনে হচ্ছিল ওই কয়েক মিনিটের জন্য সময় থমকে গেছে।

🔊 The people were too stunned to speak in the beginning.
বঙ্গানুবাদ : শুরুর দিকে মানুষ এতটাই হতভম্ব হয়ে গিয়েছিল যে কথা বলতে পারছিল না।

🔊 Later they clamoured wildly, shouting and crying.
বঙ্গানুবাদ : তারপর তারা তুমুল চিৎকার করতে শুরু করল আর কাদতে লাগল।

🔊 They jostled one another in a stampede to break into the house.
বঙ্গানুবাদ : তারা বাড়িতে ঢোকার জন্য হুড়োহুড়ি করে একে অপরকে ঠেলাঠেলি করছিল।

🔊 They calmed a little when it was announced that they would be allowed to see Gandhiji before the funeral.
বঙ্গানুবাদ : যখন এটা ঘোষণা হল যে অন্ত্যেষ্টিক্রিয়ার আগে গান্ধিজিকে দেখতে দেওয়া হবে তারা একটু শান্ত হল।

🔊 When one is faced with the shock of a loved one’s death, one whimpers:
বঙ্গানুবাদ : মানুষ যখন ভালোবাসার কোনো লোকের মৃত্যুজনিত শোকের মুখোমুখি হয়, গুঙিয়ে ওঠে:

🔊 “What will become of me now that he has left me?”
বঙ্গানুবাদ : “তিনি তো আমায় ছেড়ে চলে গেলেন, আমার কী হবে? ”

🔊 This was surely the question uppermost in the mind of the mourning people.
বঙ্গানুবাদ : শোকার্ত মানুষগুলোর মাথায় নিশ্চিতভাবে এই প্রশ্নটিই ঘুরছিল।

🔊 They looked like lost children.
বঙ্গানুবাদ : তাদের হারিয়ে যাওয়া শিশুদের মতো দেখাচ্ছিল|

🔊 It was the question in many of our hearts as we sat, still shocked and unbelieving.
বঙ্গানুবাদ : এই একই প্রশ্ন আমাদের অনেকের হৃদয়েও ছিল, যারা তখনও মর্মাহত অবস্থায় বসেছিলাম আর বিশ্বাস করে উঠতে পারছিলাম না।

🔊 We listened to the broadcast telling the people of India that their Bapu was no more.
বঙ্গানুবাদ : আমরা রেডিওয় ঘোষণা শুনলাম ভারতবাসীকে বলা হচ্ছে যে তাদের বাপু আর নেই।

🔊 Gandhiji’s funeral was to take place the day after his death.
বঙ্গানুবাদ :মৃত্যুর পরের দিনই গান্ধিজির অন্ত্যেষ্টি ক্রিয়া হওয়ার কথা ছিল।

🔊 Hours in advance, people lined the route the funeral procession was to follow.
বঙ্গানুবাদ : তার বহু আগে থেকেই মানুষজন যে পথে গান্ধিজির মৃতদেহ যাবে সেখানে ভিড় করে দাঁড়িয়েছিল|

🔊 Padmasi, Mrs Naidu’s daughter, spoke for us all when she said simply:
বঙ্গানুবাদ : শ্রীমতী নাইড়র মেয়ে পদ্মশী খুব সহজভাবে আমাদের সবার কথাটা বললেন:

🔊 we will walk.
বঙ্গানুবাদ : আমরা হাঁটব।

🔊 It is the last time we shall be walking with Bapu.
বঙ্গানুবাদ : এই শেষবার আমরা বাপুর সঙ্গে হাঁটব।

🔊 It was an agonizing walk.
বঙ্গানুবাদ : এটা ছিল একটা যন্ত্রণাদায়ক হাঁটা।

🔊 Thousands silently watched the procession.
বঙ্গানুবাদ : হাজার হাজার মানুষ নিস্তদ্ধভাবে সেই শােক মিছিলের দিকে তাকিয়েছিল।

🔊 Bapu lay on an open truck covered with flowers.
বঙ্গানুবাদ : একটি খােলা ট্রাকের মধ্যে ফুলে ঢাকা গান্ধিজি শায়িত ছিলেন।

🔊 Thousands of people wept, trying to touch Bapu’s feet.
বঙ্গানুবাদ : মানুষজন কাঁদতে কাঁদতে বাপুর পা-টুকু স্পর্শ করার চেষ্টা করছিল।

🔊 It was impossible to move in the thick crowd.
বঙ্গানুবাদ : এই প্রচণ্ড ভিড়ের মধ্যে হাঁটা অসম্ভব হয়ে উঠেছিল।

🔊 As I moved forward slowly I understood I was not merely in the midst of grieving people.
বঙ্গানুবাদ :ধীরে ধীরে হাঁটতে গিয়ে আমি বুঝতে পারছিলাম যে আমি শুধু কতগুলি শােকার্ত মানুষের মধ্যে নেই।

🔊 This was even more than the funeral procession of India’s beloved leader.
বঙ্গানুবাদ : ভারতবর্ষের প্রিয় নেতার শেষযাত্রার থেকেও এটা আরও বেশি কিছু ছিল।

🔊 I was among people for whom walking with Bapu had a special meaning.
বঙ্গানুবাদ : আমি তাদের সঙ্গে হাঁটছিলাম, যাদের কাছে বাপুর সঙ্গে হাঁটাটা একটা বিশেষ অর্থ বহন করত।

🔊 We had walked with Bapu over the rough and smooth of India’s recent history.
বঙ্গানুবাদ : ভারতের সাম্প্রতিক ইতিহাসে আমরা বাপুর সঙ্গে অনেক বন্ধুর ও মসৃণ পথ হেঁটেছি।

🔊 We could not now accept the fact that the man who had led us over many difficult paths, was never going to walk with us again.
বঙ্গানুবাদ : আমরা বিশ্বাসই করতে পারছিলাম না, যে মানুষটা আমাদের বহু কঠিন পথে নেতৃত্ব দিয়েছেন তিনি আর আমাদের সঙ্গে হাঁটবেন না৷

🔊 Bapu’s slight figure had walked, staff in hand, over a large part of India.
বঙ্গানুবাদ : ভারতের বিস্তীর্ণ অংশে পাতলা চেহারার বাপু লাঠি হাতে হেঁটেছিলেন।

🔊 To walk is to make slow progress.
বঙ্গানুবাদ : হাঁটা মানে ধীরে এগিয়ে যাওয়া।

🔊 It is to think with clarity and closely look at all that is around you, from small insects to the horizon in the distance.
বঙ্গানুবাদ : এতে পরিষ্কারভাবে চিন্তা করা যায় ও কাছ থেকে চারদিকে ছােটো পােকামাকড় থেকে দূরের দিগন্ত রেখা অবধি সবকিছু দেখা যায়।

🔊 Moreover, to walk was often the only way open to the average Indian.
বঙ্গানুবাদ : এ ছাড়াও সাধারণ ভারতবাসীর জন্য প্রায়শ হাঁটাই ছিল একমাত্র উপায়।

🔊 It required no vehicle except his own body and cost him nothing but his energy.
বঙ্গানুবাদ : হাঁটার জন্য নিজের দেহ ছাড়া কোনাে বাহন লাগে না এবং নিজের শক্তি ছাড়া আর কোনাে মূল্যও দিতে হয় না।

🔊 Gandhiji took this necessity, as he took much that was commonplace and transformed it into a joyful effort.
বঙ্গানুবাদ : গান্ধিজি আরও অনেক সাধারণ জিনিসের মতাে হাঁটার অভ্যাসকেও প্রয়ােজনীয়রূপে গ্রহণ করেছিলেন এবং একে একটি আনন্দময় প্রচেষ্টায় পরিণত করেছিলেন।

🔊 Some days after the funeral, a special train took Gandhiji’s ashes to Allahabad.
বঙ্গানুবাদ : অন্ত্যেষ্টির কয়েকদিন পরে একটি বিশেষ ট্রেনে করে গান্ধিজির চিতাভস্ম এলাহাবাদে নিয়ে যাওয়া হয়েছিল।

🔊 The compartment was decked with flowers.
বঙ্গানুবাদ : কামরাটি ফুল দিয়ে সাজানাে ছিল।

🔊 People on the train sang bhajans.
বঙ্গানুবাদ : ট্রেনের মানুষজন ভজন গাইছিল।

🔊 People did not weep anymore for they could feel Gandhiji’s presence amid the flowers and the songs.
বঙ্গানুবাদ : মানুষজন আর কাদছিল না কারণ তারা সেই ফুল আর গানের মধ্যে গান্ধিজির উপস্থিতি অনুভব করতে পারছিল।

🔊 At every station sorrowful crowds filled the platform.
বঙ্গানুবাদ : প্রতিটি স্টেশনের প্ল্যাটফর্মই শােকার্ত মানুষের ভিড়ে পরিপূর্ণ ছিল।

🔊 Amid song and prayer the train reached Allahabad.
বঙ্গানুবাদ : গান ও প্রার্থনার মধ্যে দিয়ে ট্রেনটি এলাহাবাদে পৌঁছাল।

🔊 The ashes were immersed in the Ganges where a huge crowd had gathered at the bank.
বঙ্গানুবাদ : গান্ধিজির চিতাভস্ম গঙ্গার জলে বিসর্জন দেওয়া হল, নদীর ধারে তখন বহু মানুষের ভিড়।

🔊 Afterwards we all went back to Delhi.
বঙ্গানুবাদ : এরপর আমরা দিল্লিতে ফিরে আসি।

🔊 Back in Delhi, I felt at sea.
বঙ্গানুবাদ : দিল্লিতে ফিরে এসে আমি যেন কেমন দিশেহারা বােধ করছিলাম।

🔊 I had not directly walked with Gandhiji, gone to prison at his call or made any sacrifice for my country.
বঙ্গানুবাদ : আমি গান্ধিজির সঙ্গে সরাসরি হাঁটিনি, তার ডাকে জেলে যাওয়া বা দেশের জন্য কোনাে স্বার্থত্যাগ করিনি।

🔊 My sisters and I, and other young people like me, had been merely onlookers.
বঙ্গানুবাদ : আমি, আমার বােনেরা এবং অন্যান্য অল্পবয়স্ক মানুষ শুধু প্রত্যক্ষদর্শী ছিলাম।

🔊 But still i felt at sea.
বঙ্গানুবাদ : তবুও আমি অথৈ সমুদ্রে পড়েছিলাম।

🔊 I felt I had grown up within a magic circle.
বঙ্গানুবাদ : আমার মনে হচ্ছিল আমি কোনাে এক জাদুবৃত্তের মধ্যে বেড়ে উঠেছিলাম।

🔊 With Bapu’s passing away, I felt the magic circle had vanished, leaving me unprotected.
বঙ্গানুবাদ : বাপুর মৃত্যুর সঙ্গে সঙ্গে মনে হল সেই জাদুবৃত্ত উধাও হয়ে গেছে, আমাকে অসুরক্ষিত অবস্থায় রেখে।

🔊 With an effort I roused myself.
বঙ্গানুবাদ : চেষ্টা করে আমি আবার শক্তি জগিয়ে নিজেকে দাঁড় করালাম।

🔊 I asked myself-had Bapu lived and died for nothing?
বঙ্গানুবাদ : আমি নিজেকে জিজ্ঞেস করলাম—বাপু কি শুধু শুধুই বেঁচেছিলেন আর এমনি এমনি মারা গেলেন?

🔊 How could I so easily lose courage when he was no longer there?
বঙ্গানুবাদ : উনি যখন আর নেই তখন এত সহজে আমি কী করে সাহস হারালাম?

🔊 My values were not so weak.
বঙ্গানুবাদ : আমার মূল্যবােধ এত দুর্বল ছিল না।

🔊 Millions of people would have been ordinary folk but for Bapu.
বঙ্গানুবাদ : বাপু না থাকলে লক্ষ লক্ষ মানুষ নিতান্তই সাধারণ মানুষ হয়ে রয়ে যেত।

🔊 He brought them out of indifference and awakened them to one another’s suffering.
বঙ্গানুবাদ : তিনি তাদেরকে নির্লিপ্ততা থেকে তুলে এনে একে অপরের কষ্টে সচেতন করেছিলেন।

🔊 What if now Bapu is gone?
বঙ্গানুবাদ : বাপু চলে গেলেই বা কী হয়েছে?

🔊 We were still there, young, strong and proud to bear his banner before us.
বঙ্গানুবাদ : আমরা তরুণ, শক্তিশালী ও গর্বিতরা তাে এখনও রয়েছি তার পতাকা বহন করার জন্য।

🔊 Bapu had passed away but his India would continue to live in his children.
বঙ্গানুবাদ : বাপু মারা গেছেন কিন্তু তার ভারত তাঁরই সন্তানদের মধ্যে বেঁচে থাকবে।


Choose the correct alternative to complete the following sentences : The passing away of bapu

(a) Gandhiji had been shot on his way to – (যাওয়ার পথে গান্ধীজিকে গুলি করা হয়েছিল-)

(i) the Birla House
(ii) the author’s house
(iii) a prayer meeting
(iv) a family gathering
Answer : (iii) a prayer meeting

(b) The author came to know of Gandhiji’s death by – (লেখক গান্ধীজীর মৃত্যু সম্পর্কে জানতে পেরেছিলেন -)

(i) a letter
(ii) a telephone call
(iii) a telegram
(iv) a public broadcast
Answer : (ii) a telephone call

(c) When one is faced with the shock of a loved one’s death, one – (যখন কেউ প্রিয়জনের মৃত্যুতে শোকের সম্মুখীন হয়, তখন একজন -)

(i) whimpers
(ii) laughs
(iii) claps
(iv) shouts
Answer :(i) whimpers

(d) Gandhiji’s funeral was to take place – (গান্ধীজীর শেষকৃত্য হওয়ার কথা ছিল-)

(i) on the day of his death
(ii) two days after his death
(iii) one day after his death
(iv) a week after his death
Answer : (iii) one day after his death

(e) Padmasi was Mrs. Naidu’s – (পদ্মসী ছিলেন মিসেস নাইডুর -)

(i) niece
(ii) sister
(ii) friend
(iv) daughter
Answer : (iv) daughter

(f) While walking, Bapu used to carry in his hand a/an – (হাঁটতে হাঁটতে বাপু হাতে নিয়ে যেতেন একটা -)

(i) flag
(ii) staff
(iii) umbrella
(iv) cane
Answer : (ii) staff

(g) Gandhiji’s ashes were taken to – (গান্ধীজীর ভস্ম নিয়ে যাওয়া হয়েছিল -)

(i) Ahmedabad
(ii) Allahabad
(iii) Delhi
(iv) Benaras
Answer : (ii) Allahabad

(h) A huge crowd had gathered by the – (বিশাল জনসমাগম হয়েছিল -)

(i) Ganges
(ii) Yamuna
(iii) Brahmaputra
(iv) Narmada
Answer : (i) Ganges

(i) Gandhiji awakened people to one another’s – (গান্ধীজি মানুষকে একে অপরের প্রতি জাগ্রত করেছিলেন -)

(i) indifference
(ii) jealousy
(iii) suffering
(iv) greed
Answer : (iii) suffering


Fill in the chart with information from the text : The passing away of bapu

A B
(a) date on which Gandhiji was shot dead 30th January, 1948
(b) place where Gandhiji breathed his last Birla House
(c) information given by the broadcast Bapu was no more.

Complete the following sentences with information from the text : The passing away of bapu

(a) Thousands of people wept, trying __________.
Answer : Thousands of people wept, trying to touch Bapu’s feet.
(হাজার হাজার মানুষ কেঁদেছিল, বাপুর পা ছোঁয়ার চেষ্টা করেছিল।)

(b) The author was among people for whom walking ___________.
Answer : The author was among people for whom walking with Bapu had a special meaning.
(লেখক এমন লোকদের মধ্যে ছিলেন যাদের জন্য বাপুর সাথে চলার একটি বিশেষ অর্থ ছিল।)

(c) To walk is to _________.
Answer : To walk is to make slow progress.
(হাঁটা মানে ধীরগতিতে অগ্রগতি করা।)

(d) People on the special train ________.
Answer : People on the special train sang bhajans.

(e) The author felt she had grown up within ____________.
Answer : The author felt she had grown up within a magic circle.

(f) Bapu had passed away but ____________.
Answer : Bapu had passed away but his India would continue to live in his children.


 Fill in the chart with information from the text : The passing away of bapu

Statement Reason
It was impossible to move. It was impossible to move.
Padmasi declared that they would walk with Gandhiji in the funeral procession. It was the last time they would be walking with Bapu.
To walk was often the only way open to the average Indian. It required no vehicle except his own body and cost him nothing but his energy.

 Change the voice of the following sentences : The passing away of bapu

(a) Lock the door.
Answer : Let the door be locked.

(b) Ashim knows the solution to this problem.
Answer : The solution to this problem is known to Ashim.

(c) I had written a letter.
Answer : A letter had been written by me.


Join the following pairs of sentences into single sentences as directed : The passing away of bapu

(a) I saw a snake. I ran away.(use participle)
Answer : Seeing a snake, I ran away.

(b) He learns music. He listens to the chords. (use preposition with gerund)
Answer : By listening to the chords, he learns music.

(c) Gold is a precious metal. It is used to make ornaments. (use noun in apposition)
Answer : Gold, a precious metal, is used to make ornaments.

(d) Ramu has some money. He can buy books. (use infinitive)
Answer : Ramu has some money to buy books.

(e) The sky was cloudy. We postponed our journey. (use nominative absolute)
Answer : The sky being cloudy, we postponed our journey.

(f) The boy wrote the answer. The answer was incorrect. (use adverbial phrase)
Answer : The boy wrote the answer in an incorrect way.

(g) The old man is unwell. He cannot go out. (use Illative conjunction)
Answer : The old man is unwell. So he cannot go out.

(h) He is honest. He is humble. (use cumulative conjunction)
Answer : He is not only honest but also humble.

(i) Sonali cannot write poetry. She keeps on trying. (use adversative conjunction)
Answer : Sonali cannot write poetry but she keeps on trying.

(j) Study hard. You will not pass the examination. (use alternative conjunction)
Answer : Study hard or you will not pass the examination.

(h) Rabindranath Tagore is a famous poet. He won the Nobel Prize. (use adjective clause)
Answer : Rabindranath Tagore, who is a famous poet, won the Nobel Prize.

(i) He returned home. Everyone in the family had fallen asleep. (use adverb clause)
Answer : When he returned home, Everyone in the family had fallen asleep.

(j) The sun rises in the east. Everyone knows it. (use noun clause)
Answer : Everyone knows that the sun rises in the east.

(k) It rained hard. The roads were not flooded. (compound sentence)
Answer : It rained hard but the roads were not flooded.

(l) He completed his work. He took rest. (simple sentence)
Answer : On completing his work, He took rest.

(m) Rahul is a great singer. He can sing different kinds of songs. (complex sentence)
Answer : Rahul, who is a great singer, can sing different kinds of songs.

(n) The time of departure of the train has changed. Alia knew it. (complex sentence)
Answer : Alia knew that the time of departure of the train had changed.

(o) I do not watch television. I do not listen to the radio. (compound sentence)
Answer : I neither watch television nor do not listen to the radio.

(p) The child was short. The child could not pick the guava from the tree. (simple sentence)
Answer : Being short, the child could not pick the guava from the tree.


Split the following into two sentences : The passing away of bapu

(a) It rained and I could not leave my room.
Answer : It rained. I could not leave my room.

(b) He thought that he could win the race.
Answer : He could win the race. He thought it.

(c) Having been informed of the trouble, the Principal left for home.
Answer : The principal had been informed of the trouble. He left for home.

(d) Nasir, who was the captain of the team, scored a century.
Answer : Nasir was the captain of the team. He scored a century.


Write a biography of Maulana Abul Kalam Azad (within 100 words) based on the hints given below : The passing away of bapu

born on 11 November 1888-composed poetry in Urdu-worked as a journalist, protested against British Raj-enthusiastic supporter of Gandhiji’s ideas-wrote many books-like ‘India wins freedom’, ‘Ghubar-e-Khatir’ etc.first Education Minister of independent India-birthday celebrated as National Education Day-died on 22 February 1958.


Use the following flow-chart to write a paragraph: The passing away of bapu

1. Words of Bapu’s death spread through Delhi rapidly. 
  True : Word’s of Bapu’s death fanned by wind.

2. There was an artificial silence in the room.
The Passing Away of Bapu
Supporting Statement
True :There was an unnatural silence.

3. The narrator was informed that Gandhiji had been shot on 30th April. 
Supporting Statement
False : I was having both.

4. When she got into the car she was silent with shock. 
Supporting Statement
True :I was numb with shock as I got into the e car.

5. Gandhiji’s relatives and followers gathered at his feet.
Supporting Statement
False : At the Birla House Gandhiji’s relatives and ……. his body. 

6. The narrator got an urgent telephone call at the morning. 
Supporting Statement
False : I was having tea at home on the evening of 30th January.

7. The people would get a chance to see Gandhiji before the funeral.
Statement
True : ………… they would be allowed to see…. funeral.

8. It was like time stood for few house False :It was as if time stood still for those.
Supporting Statement

9. The people could not speak in the beginning as they were so  stunned.
Statement
True :The people were too stunned to speak in the beginning.

10. Walking required only the walkers energy.
Supporting Statement
True : It required no vehicles ………..  but his energy.

11. They had walked with Bapu over the rough and tough Indian’s  recent history.
Supporting Statement
False :We had walked ………..  rough and smooth.

12. It was not possible to move in the thick crowd.
Supporting Statement
True : It was impossible……. crowd.

13. Mrs. Naidu proclaimed that they would walk with Bapu. 
Supporting Statement
False :Padmasi Mrs. Naidu’s daughter spoke for us all when she said.

14. It was an excitable walk. 
Supporting Statement
False :It was an agonising walk.


1. Why was walking considered as the only way open to the average Indian?
 Walking was considered as the only way open to the average Indian as it required no vehicles except his own body and cost him nothing but his energy. 

2. What did the narrator understand when he was among the people in the funeral processsion?
The narrator understood when he was among the people in the funeral procession that she was not merely in the midst of grieving people and this was even more than the funeral procession of India’s beloved leader.

3. Why it was impossible in the funeral procession of Gandhiji to move?
It was impossible in the funeral procession of Gandhi to move as it was a thick crowd.

4. How was the walk described?
It was an agonising walk. The walk was described as agonising.

5. Who was Padmasi and what did she proclaim or announces? 
Padmasi was Mrs. Naidus daughter and she proclaimed that they would walk and it was the last time they would be walking with Bapu.

6. How was the narrator informed?
 The narrator was informed by an urgent telephone.

7. When was Gandhiji shot?
Gandhiji was shot on his way to a prayer meeting.

8. How did the narrator get into the car?
The narrator was numb with shock when she got into the car.

9. What was the narrator doing when she was informed that Gandhiji was shot?
The narrator was having tea at her home when she was informed that Gandhiji was shot.

10. How the people were informed that their Bapu was no more? 
The people were informed by the broadcast that their Ba Bapu was no more.

11. Why could not the people speak in the begining? 
The people could not speak in the beginning as they were stunned.

12. What was the question in the mind of mourning  people? 
What would become of them then that Bapu had left them that question in the mind of the mourning people.

13. Why did the people calm a little? 
The people calmed a little because it was announced that they would be allowed to see Gandhiji before the funeral.

14. Where did Gandhiji breath his last? 
Gandhiji breathed his last at the Birla House.

15. Who had gathered around Bapu’s body? 
 Gandhiji’s relatives and followers had gathered around Bapu’s body.

16. How the words of Bapu’s death had spread through Delhi? 
Words of Bapu’s death had spread through Delhi like a flame fanned by wind.

17. Why and how did people Jostle ?
People jostled one another is a stampede to break into the house.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *