Madhyamik English Suggestion 2024 – Father’s Help | মাধ্যমিক English সাজেশন ২০২4 যদি যদি কোন কিছু বাদ পড়ে যায় তাহলে কিন্তু তোমরা অবশ্যই নিচে কমেন্ট করে জানাবে। আমরা এই যে সাজেশন তৈরি করে দিলাম এটা কিন্তু খুবই গুরুত্বপূর্ণ সমস্ত পরীক্ষার্থীদের জন্য তো অবশ্যই কিন্তু full সাজেশনটা আপনারা কমপ্লিট করে নেবেন কারণ সমস্ত প্রশ্ন মাথায় রেখে এই সাজেশনটা তোমাদের জন্য তৈরি করা হয়েছে নিচে পিডিএফও দেওয়া রয়েছে অবশ্যই তোমরা পিডিএফ তাকে করে নেবে এবং তোমাদের বন্ধু-বান্ধবের সাথে অবশ্যই শেয়ার করে দেবে। Madhyamik English Suggestion 2024 – Father’s Help
যদি কারো কোন কিছু জানার থাকে বা বলার থাকে অবশ্যই নিজের কমেন্ট বক্সটিতে ক্লিক করে কমেন্ট করে দেবেন তাহলে আমাদেরও বুঝতে সুবিধা হবে কার কোথায় অসুবিধা রয়েছে বা সুবিধা হচ্ছে। Madhyamik English Suggestion 2024 – Father’s Help
আশা করব সম্পূর্ণ সাজেশনটা তোমাদের খুব কাজে আসবে তাই অনেক কষ্ট করে এই সাজেশনটা বানানো হয়েছে।
Madhyamik English Suggestion 2024 – Father’s Help দেবে তাদের জন্য কিন্তু এই অংকে সাজেশনটা তৈরি করা হয়েছে। ২০২৩ এর মাধ্যমিক পরীক্ষার্থীদের যদি আরও কোন সাজেশন লেগে থাকে তাহলে অবশ্যই নিচে কমেন্ট করুন বা আমাদের ওয়েবসাইটে ভিজিট করুন এবং সার্চ বক্সে আপনি আপনার প্রশ্নটি লিখুন দেখবেন তার উত্তর নিচে আপনারা পেয়ে যাবেন এবং সমস্ত সাবজেক্টের সাজেশন প্রশ্ন উত্তর পাওয়ার জন্য আমাদের ওয়েব পেজটাকে বুক মার্ক করে রাখুন তাতে তোমাদের সুবিধা হবে।
চাইলে আমাদের টেলিগ্রাম চ্যানেলেও যুক্ত হতে পারো টেলিকম চ্যানেলের লিংক নিচে দেওয়া রয়েছে ধন্যবাদ। Madhyamik English Suggestion 2024 – Father’s Help
Madhyamik English Suggestion 2024 – Father’s Help
Father’s Help
What troubled Swami on his way to school?
How did Swami ‘s father behavior take an unexpected turn?
How would you prove that Swami wanted to play truant?
Who impressed Samuel and how? Describe Samuel.
What idea occurred to Swami and why did he accept it?
Why Samuel was late? What was Swami’s impression about Samuel?
R K Narayan (1906-2001) is one of the leading figures of early Indian literature in English. His notable works include Malgudi Days and The Guide. He was awarded the Sahitya Academy award in 1958 for The Guide.
বঙ্গানুবাদ :আর. কে. নারায়ণ (১৯০৬-২০০১) হলেন প্রথম দিকে ইংরেজিতে যেসব ভারতীয় সাহিত্য রচনা করতেন তাদের মধ্যে অগ্রগণ্য। তাঁর উল্লেখযােগ্য সৃষ্টির মধ্যে রয়েছে মালগুডি ডেজ’ এবং “দ্য গাইড। ১৯৫৮ সালে ‘দ্য গাইড’ উপন্যাসের জন্য তাকে সাহিত্য অ্যাকাডেমি পুরস্কার দেওয়া হয়।
The story, an edited excerpt from Malgudi Days, is about a young boy called Swaminathan who is unwilling to go to school, but is forced by his father to attend school. The story explores how, through the events that follow, Swami’s original reservations about his teacher, Samuel, get transformed considerably.
বঙ্গানুবাদ : এই গল্পটি ‘মালগুড়ি ডেজ’ নামক রচনার সম্পাদিত অংশবিশেষ। এটি স্বামিনাথন নামক একটি ছেলের সম্পর্কে যার বাবা তাকে স্কুলে যেতে বাধ্য করেন। গল্পটি তুলে ধরে, কীভাবে, কিছু ঘটনাপরম্পরার মধ্য দিয়ে, স্বামীর তার শিক্ষক স্যামুয়েল সম্পর্কে মতামতের যথেষ্ট পরিবর্তন ঘটে।
💡 Lying in bed, Swami realized with a shudder that it was Monday morning.
বঙ্গানুবাদ : বিছানায় শুয়ে, ভয়ের কাপুনির সঙ্গে স্বামী বুঝতে পারল যে এটা সােমবার সকাল।
💡 It looked as though only a moment ago it was Friday.
বঙ্গানুবাদ : তার মনে হল যেন এই এক মুহূর্ত আগে দিনটা ছিল শুক্রবার।
💡 Already Monday was here.
বঙ্গানুবাদ : ইতিমধ্যে সােমবার হাজির।
💡 He hoped he didn’t have to go to school.
বঙ্গানুবাদ : সে আশা করেছিল যে তাকে স্কুলে যেতে হবে না।
💡 At nine o’clock, Swaminathan wailed, “I have a headache.”
বঙ্গানুবাদ : সকাল নটার সময় স্বামীনাথন ডুকরে কেঁদে বলল, ‘আমার মাথায় যন্ত্রণা হচ্ছে।
💡 Mother generously suggested that Swami might stay at home.
বঙ্গানুবাদ : মা সদয়ভাবে বললেন যে স্বামী বাড়িতে থেকে যেতে পারে।
💡 At 9.30, when he ought to have been in the school prayer hall, Swami was lying on the bench in Mother’s room.
বঙ্গানুবাদ : সাড়ে নটার সময় যখন তার স্কুলের প্রার্থনা হলে থাকা উচিত ছিল, স্বামী তখন মায়ের ঘরের বেঞ্চের ওপর শুয়েছিল|
💡 Father asked him, “Have you no school today? ”
বঙ্গানুবাদ : বাবা তাকে জিজ্ঞেস করলেন, “আজকে তাের স্কুল নেই?”
💡 “Headache,” Swami replied.
বঙ্গানুবাদ : “মাথার যন্ত্রণা, স্বামী উত্তর দিল।
💡 “Nonsense! Dress up and go.”
বঙ্গানুবাদ : “বাজে কথা! জামাপ্যান্ট পর, স্কুলে যা।”
💡 “Headache!”
বঙ্গানুবাদ : “মাথার যন্ত্রণা!’
💡 “Loaf about less on Sundays and you will be without a headache on Monday.”
বঙ্গানুবাদ : “রবিবারে একটু কম ঘােরাঘুরি কর, তাহলে আর সোমবারে কোনাে মাথার যন্ত্রণা করবে না।”
💡 Swami knew how strict his father could be.
বঙ্গানুবাদ : স্বামী জানত তার বাবা কতটা কঠোর হতে পারে।
💡 So he changed his tactics.
বঙ্গানুবাদ : তাই সে তার কায়দা বদলে ফেলল।
💡 “I can’t go so late to the class.”
বঙ্গানুবাদ : “আমি এত দেরিতে ক্লাসে যেতে পারব না।”
💡 “You’ll have to. It is your own fault.”
বঙ্গানুবাদ : “তােকে যেতেই হবে। এটা তাের নিজের দোষ।”
💡 “What will the teacher think if I go so late?”
বঙ্গানুবাদ : “আমি যদি এত দেরিতে যাই, মাস্টারমশাই কী ভাববেন?
💡 “Tell him you had a headache and so are late.”
বঙ্গানুবাদ : “তাকে বলবি তাের মাথার যন্ত্রণা হচ্ছিল এবং সেইজন্যই দেরি হয়ে গেছে।”
💡 “He will scold me if I say so.”
বঙ্গানুবাদ : “আমি তাকে একথা বললে তিনি আমাকে বকবেন।”
💡 “Will he? Let us see. What is his name?”
বঙ্গানুবাদ : “তাই নাকি। দাড়া দেখছি কী নাম তার?”
💡 “Samuel.”
বঙ্গানুবাদ : “স্যামুয়েল।”
💡 “Does he always scold the students?”
বঙ্গানুবাদ : “তিনি কি সবসময়ে ছাত্রছাত্রীদের বকাঝকা করেন?
💡 “He is a very angry man.
বঙ্গানুবাদ : “উনি খুব রাগি লােক।
💡 He is especially angry with boys who come in late.
বঙ্গানুবাদ : তিনি বিশেষ করে সেই সমস্ত ছেলেদের রেগে যান যারা দেরি করে স্কুলে আসে।
1. Choose the correct alternative to complete the following sentences :
(a) With a shudder Swami realized that it was – (কাঁপতে কাঁপতে স্বামী বুঝতে পারলেন)
(i) Friday
(ii) Thursday
(iii) Wednesday
(iv) Monday
Answer : (iv) Monday
(b) When Swami ought to have been in the school prayer hall, he was lying on the –
(যখন স্বামী স্কুলের প্রার্থনা কক্ষে থাকা উচিত ছিল, তখন তিনি শুয়েছিলেন -)
(i) bench
(ii) table
(iii) bed
(iv) desk
Answer : (i) bench
(c) According to Swami, Samuel is especially angry with boys who are – (স্বামীর মতে, স্যামুয়েল বিশেষ করে ছেলেদের উপর রাগান্বিত হয় যারা -)
(i) absent
(ii) late
(iii) inattentive
(iv) undisciplined
Answer : (ii) late
(d) Father decided to send the headmaster a –
(বাবা প্রধান শিক্ষককে পাঠানোর সিদ্ধান্ত নিলেন -)
(i) telegram
(ii) notice
(iii) letter
(iv) report
Answer : (iii) letter
(e) While going to school Swami was bothered by –
(স্কুলে যাওয়ার সময় স্বামী বিরক্ত হয়েছিলেন -)
(i) conscience
(ii) headache
(iii) toothache
(iv) fever
Answer : (i) conscience
(f) The colour of Samuel’s coat was –
(স্যামুয়েলের কোটের রঙ ছিল -)
(i) black
(ii) blue
(iii) white
(iv) yellow
Answer :(iv) yellow
(g) When Swami entered the class, Samuel was teaching –
(স্বামী যখন ক্লাসে ঢুকলেন, স্যামুয়েল পড়াচ্ছিলেন -)
(i) history
(ii) arithmetic
(iii) science
(iv) geography
Answer : (ii) arithmetic
(h) Swami was late to school by –
(স্বামী স্কুলে যেতে দেরি করেছিলেন -)
(i) half an hour
(ii) an hour
(iii) two hours
(iv) three hours
Answer : (i) half an hour
(i) The headmaster was on a leave for one –
(প্রধান শিক্ষক ছুটিতে ছিলেন -)
(i) day
(ii) month
(iii) year
(iv) week
Answer : (iv) week
(g) When Swami entered the class, Samuel was teaching –
(স্বামী যখন ক্লাসে ঢুকলেন, স্যামুয়েল পড়াচ্ছিলেন -)
(i) history
(ii) arithmetic
(iii) science
(iv) geography
Answer : (ii) arithmetic
(k) Swami was late to school by –
(স্বামী স্কুলে যেতে দেরি করেছিলেন -)
(i) half an hour
(ii) an hour
(iii) two hours
(iv) three hours
Answer : (i) half an hour
(l) The headmaster was on a leave for one –
(প্রধান শিক্ষক ছুটিতে ছিলেন -)
(i) day
(ii) month
(iii) year
(iv) week
Answer : (iv) week
Fill in the chart with information from the text :
Questions | Answers |
(a) time when Swami complained of a headache | 9 A. M. |
(b) person who ordered Swami to dress up and go to school | Swaminathan’s father |
(c) name of the teacher mentioned by Swami | Samuel |
State whether the following statements are True or False. Provide sentences/ phrases/words in support of your answer :
(a) Swami said that he had a headache.(স্বামী বললেন যে তার মাথা ব্যাথা ছিল।)
Answer : True
Supporting statement : At nine o’clock, Swaminathan wailed, “I have a headache.”
(b) Swami was lying in his father’s room.(বাবার ঘরে শুয়েছিলেন স্বামী।)
Answer : False
Supporting statement : Swami was lying on the bench in Mother’s room.
(c) According to Swami, the headmaster was not afraid of Samuel.(স্বামীর মতে, প্রধান শিক্ষক স্যামুয়েলকে ভয় পান না।)
Answer : False
Supporting statement : “They say that even the headmaster is afraid of him.”
🔴 Swami hoped that with this his father would be made to see why he must avoid school for the day.
বঙ্গানুবাদ : স্বামী আশা করেছিল যে এইভাবে তার বাবাকে দেখানাে যাবে কেন তার আজকে স্কুলে যাওয়া উচিত নয়।
🔴 But Father’s behaviour took an unexpected turn.
বঙ্গানুবাদ : কিন্তু বাবার আচরণ এক অপ্রত্যাশিত বাঁক নিল।
🔴 He proposed to send a letter with Swami to the headmaster.
বঙ্গানুবাদ : তিনি প্রস্তাব দিলেন স্বামীকে দিয়ে হেডমাস্টারকে একটি চিঠি পাঠাবেন।
🔴 No amount of protest from Swami would make him change his mind.
বঙ্গানুবাদ : স্বামীর কোনাে ধরনের প্রতিবাদে বাবার মন পরিবর্তন করা গেল না।
🔴 By the time Swami was ready to leave for school, Father had composed a long letter to the headmaster.
বঙ্গানুবাদ : যে সময়ে স্বামী স্কুলে যাওয়ার জন্য প্রস্তুত হল, বাবা হেডমাস্টারকে একটি বড়াে চিঠি লিখে ফেলেছেন।
🔴 He put it in an envelope and sealed it.
বঙ্গানুবাদ : তিনি চিঠিটি একটি খামে ভরলেন এবং সেটির মুখবন্ধ করে দিলেন।
🔴 “What have you written, Father? Swami asked apprehensively.
বঙ্গানুবাদ : “বাবা, তুমি কী লিখেছ? স্বামী দুশ্চিন্তাষ্টিভাবে জিজ্ঞেস কল।
🔴 ‘Nothing for you. Give it to your headmaster and go to your class.”
বঙ্গানুবাদ : “তাের জন্য তাে কিছু নয়। এটা হেডমাস্টারকে দিবি আর ক্লাসে চলে যাবি।
🔴 “Have you written anything about our teacher Samuel?
বঙ্গানুবাদ : “আমাদের শিক্ষক স্যামুয়েলের সম্পর্কে কিছু লিখেছ?
🔴 “Yes. Plenty of things.”
বঙ্গানুবাদ : “হ্যা, অনেক কিছু লিখেছি।”
🔴 “What has he done, Father?
বঙ্গানুবাদ : “বাবা, উনি কী করেছেন?
🔴 “Everything is there in the letter.
বঙ্গানুবাদ : “চিঠিতে সব লেখা আছে।
🔴 Give it to your headmaster.”
বঙ্গানুবাদ : তোদের হেডমাস্টারকে এটা দিয়ে দিবি।
🔴 Swami went to school feeling that he was the worst boy on earth.
বঙ্গানুবাদ : স্বামী স্কুলে গেল এইরকম ভাবতে ভাবতে যে সে হল পৃথিবীর নিকৃষ্টতম ছেলে।
🔴 His conscience bothered him.
বঙ্গানুবাদ : তার বিবেক তাকে দুশ্চিন্তায় ফেলল।
🔴 He wasn’t at all sure if his description of Samuel had been accurate.
বঙ্গানুবাদ : সে আদৌ নিশ্চিত ছিল না স্যামুয়েল সম্পর্কে তার দেওয়া বর্ণনা সঠিক ছিল কি না।
🔴 He felt he had mixed up the real and the imagined.
বঙ্গানুবাদ : তার মনে হল সে যেন বাস্তবের সঙ্গে কল্পনা মিশিয়ে ফেলেছে।
🔴 Swami stopped on the roadside to make up his mind about Samuel.
বঙ্গানুবাদ : স্বামী রাস্তার ধারে দাঁড়াল স্যামুয়েলের ব্যাপারে মনস্থির করার জন্য।
🔴 Samuel was not such a bad man after all.
বঙ্গানুবাদ : সবচেয়ে বড়াে কথা, স্যামুয়েল তাে অতটা বাজে লোক নন।
🔴 Personally he was much more friendly than the other teachers.
বঙ্গানুবাদ : ব্যক্তিগতভাবে অন্য শিক্ষকদের তুলনায় তিনি অনেক বেশি বন্ধুমনােভাবাপন্ন। ☼ Swami also felt Samuel had a special regard for him.
বঙ্গানুবাদ : স্বামীর আরও মনে হয় স্যামুয়েলের তার প্রতি এক বিশেষ পছন্দ রয়েছে।
🔴 Swami’s head was dizzy with confusion.
বঙ্গানুবাদ : তালগােল পাকানাে চিন্তাভাবনায় স্বামীর মাথা ভো ভো করতে লাগল।
🔴 He could not decide if Samuel really deserved the allegations made against him in the letter.
বঙ্গানুবাদ : সে কিছুতেই মনস্থির করতে পারল না চিঠিতে লেখা তার সম্পর্কে সমস্ত অভিযােগগুলাের অধিকারী সত্যিই স্যামুয়েল ছিলেন কি না।
🔴 The more he thought of Samuel, the more Swami grieved for him.
বঙ্গানুবাদ : স্যামুয়েলের কথা সে যত ভাবতে লাগল, স্বামী ততই তার জন্য যন্ত্রপাক্লিষ্ট হতে লাগল।
🔴 To recall Samuel’s dark face, his thin moustache, unshaven cheek and yellow coat filled Swaminathan with sorrow.
বঙ্গানুবাদ : স্যামুয়েলের কালাে মুখ, তার পাতলা গোফ, দাড়ি না কামানাে গাল ও হলুদ কোটের কথা মনে করে স্বামীনাথনের মন দুঃখে ভরে গেল।
🔴 As he entered the school gate, an idea occurred to him.
বঙ্গানুবাদ : যখন সে স্কুলের গেটে ঢুকল, তার মাথায় একটি ভাবনা এল।
🔴 He would deliver the letter to the headmaster at the end of the day.
বঙ্গানুবাদ : সে হেডমাস্টারমশাইকে চিঠিটা দেবে দিনের শেষে।
🔴 There was a chance Samuel might do something during the course of the day to justify the letter.
বঙ্গানুবাদ : স্যামুয়েল সারাদিনে এমন কিছু করতে পারে যাতে চিঠিটির যথার্থতা প্রমাণ হয়।
🔴 Swami stood at the entrance to his class.
বঙ্গানুবাদ : স্বামী ক্লাসের ঢোকার দরজায় দাড়াল।
🔴 Samuel was teaching arithmetic.
বঙ্গানুবাদ : স্যামুয়েল অঙ্ক করাচ্ছিলেন।
🔴 He looked at Swami.
বঙ্গানুবাদ : তিনি স্বামীর দিকে তাকালেন।
🔴 Swami hoped Samuel would scold him severely.
বঙ্গানুবাদ : স্বামী ভাবল এবার স্যামুয়েল তাকে দারুণ বকাবকি করবেন।
🔴 “You are half an hour late,” Samuel said.
বঙ্গানুবাদ : “তুমি আধঘণ্টা দেরি করেছ,” স্যামুয়েল বললেন।
🔴 “I have a headache, sir.” Swami said.
বঙ্গানুবাদ : “আমার মাথার যন্ত্রণা হচ্ছে, স্যার,” স্বামী বলল।
🔴 “Then why did you come at all?”
বঙ্গানুবাদ : “তাহলে তুমি এলে কেন?”
🔴 This was an unexpected question from Samuel.
বঙ্গানুবাদ : এটি স্যামুয়েলের কাছ থেকে সম্পূর্ণ অপ্রত্যাশিত প্রশ্ন ছিল।
🔴 Swami said, “My father said I shouldn’t miss school, sir.”
বঙ্গানুবাদ : স্বামী বলল, “আমার বাবা বললেন আমার স্কুল কামাই করা উচিত নয়, স্যার।”
🔴 Samuel looked impressed.
বঙ্গানুবাদ : স্যামুয়েলকে দেখে মনে হল তিনি বেশ প্রভাবিত হয়েছেন।
🔴 “Your father is quite right. We want more parents like him.”
বঙ্গানুবাদ : “তোমার বাবা একদম ঠিক বলেছেন। এরকম বাবা-মা আমরা আরও বেশি করে চাই।”
🔴 “Oh, you poor man!” Swami thought, “you don’t know what my father has done to you.”
বঙ্গানুবাদ : “হায় রে হতভাগ্য!” স্বামী ভাবল, “আপনি জানেনই না আমার বাবা আপনার কী করেছেন।’
🔴 “All right, go to your seat.”
বঙ্গানুবাদ : “ঠিক আছে, জায়গায় গিয়ে বােসাে।”
🔴 Swami sat down, feeling sad. He had never met anyone as good as Samuel.
বঙ্গানুবাদ : স্বামী বসল, তার দুঃখ হচ্ছিল। সে স্যামুয়েলের মতাে এত ভালাে মানুষ কখনও দেখেনি।
🔴 The teacher was inspecting the home lessons.
বঙ্গানুবাদ : শিক্ষক বাড়ির কাজ দেখছিলেন।
🔴 To Swami’s thinking, this was the time when Samuel got most angry.
বঙ্গানুবাদ : স্বামীর ভাবনা-চিন্তা অনুসারে, এই সময়েই স্যামুয়েল সবচেয়ে বেশি রেগে যান।
🔴 But today Samuel appeared very gentle.
বঙ্গানুবাদ : কিন্তু আজকে স্যামুয়েলকে বড়াে নম্র মনে হচ্ছিল।
🔴 “Swaminathan, where is your homework?”
বঙ্গানুবাদ : “স্বামীনাথন, তােমার বাড়ির কাজ কোথায়?
🔴 “I have not done my homework, sir,” Swami said.
বঙ্গানুবাদ : ‘আমি আমার বাড়ির কাজ করিনি, স্যার, স্বামী বলল।
🔴 “Why-headache?” asked Samuel.
বঙ্গানুবাদ : “কেন—মাথার যন্ত্রণা?” স্যামুয়েল জিজ্ঞেস করলেন।
🔴 “Yes, sir.”
বঙ্গানুবাদ : “হ্যাঁ স্যার।”
🔴 “All right, sit down,” Samuel said.
বঙ্গানুবাদ : “ঠিক আছে, বােসাে,” স্যামুয়েল বললেন।
🔴 When the bell rang for the last period at 4.30, Swami picked up his books and ran to the headmaster’s room.
বঙ্গানুবাদ : যখন ৪টে ৩০ মিনিটে শেষ পিরিওডের ঘণ্টা বাজল, স্বামী তার বইপত্র গুছিয়ে নিল এবং দৌড়ে হেডমাস্টারের ঘরে গেল।
🔴 He found the room locked.
বঙ্গানুবাদ : সে দেখল দরজা বন্ধ।
🔴 The peon told him the headmaster had gone on a week’s leave.
বঙ্গানুবাদ : পিওন তাকে বলল যে হেডমাস্টার এক সপ্তাহের ছুটিতে গেছেন।
🔴 Swaminathan ran away from the place.
বঙ্গানুবাদ : স্বামীনাথন সেখান থেকে দৌড়ে চলে গেল।
🔴 As soon as he entered home with the letter, Father said, “I knew you wouldn’t deliver it.”
বঙ্গানুবাদ : যেই মাত্র চিঠিটি নিয়ে সে বাড়িতে ঢুকল, বাবা বললেন “আমি জানতাম, তুই চিঠিটা দিবি না।”
🔴 “But the headmaster is on leave,” Swami said.
বঙ্গানুবাদ : “কিন্তু হেডমাস্টার তাে ছুটিতে আছেন, স্বামী বলল।
🔴 Father snatched the letter away from Swami and tore it up.
বঙ্গানুবাদ : বাবা স্বামীর হাত থেকে চিঠিটি ছিনিয়ে নিলেন এবং সেটিকে ছিঁড়ে ফেললেন।
🔴 “Don’t ever come to me for help if Samuel scolds you again.
বঙ্গানুবাদ : “যদি স্যামুয়েল আর কখনও তােকে বকাবকি করেন, আমার কাছে আর সাহায্যের জন্য আসিস না।
🔴 You deserve your Samuel,” he said.
বঙ্গানুবাদ : স্যামুয়েলই তাের যােগ্য পাওয়া।” তিনি বললেন।
Complete the following sentences with information from the text :
(a) Father’s behaviour took an ______________.
Answer : Father’s behaviour took an unexpected turn.
(বাবার আচরণ একটি অপ্রত্যাশিত মোড় নিয়েছে।)
(b) Swami went to school feeling ______________.
Answer : Swami went to school feeling that he was the worst boy on earth.
(স্বামী স্কুলে গিয়ে অনুভব করলেন যে তিনি পৃথিবীর সবচেয়ে খারাপ ছেলে।)
(c) Swami stopped on the roadside to ______________.
Answer : Swami stopped on the roadside to make up his mind about Samuel.
(স্যামুয়েলের কথা মনে করার জন্য স্বামী রাস্তার ধারে থামলেন।)
(d) As Swami entered the school gate _______________.
Answer : As Swami entered the school gate, an idea occurred to him.
(স্কুলের গেটে ঢুকতেই স্বামীর মনে একটা ধারণা এল।)
(e) Swami stood at _________________.
Answer : Swami stood at the entrance to his class.
(স্বামী তার ক্লাসের প্রবেশদ্বারে দাঁড়ালেন।)
(f) Father snatched the letter away from Swami and ___________________.
Answer : Father snatched the letter away from Swami and tore it up.
(বাবা স্বামীর কাছ থেকে চিঠিটা কেড়ে নিয়ে ছিঁড়ে ফেললেন।)
(g) As Swami entered the school gate _______________.
Answer : As Swami entered the school gate, an idea occurred to him.
(স্কুলের গেটে ঢুকতেই স্বামীর মনে একটা ধারণা এল।)
(h) Swami stood at _________________.
Answer : Swami stood at the entrance to his class.
(স্বামী তার ক্লাসের প্রবেশদ্বারে দাঁড়ালেন।)
(i) Father snatched the letter away from Swami and ___________________.
Answer : Father snatched the letter away from Swami and tore it up.
(a) Where did Father put the letter?
Answer : Father put the letter in an envelope and sealed it.
(b) What did Swami fail to decide about Samuel?
Answer : Swami failed to decide if Samuel really deserved the allegations.
(c) How did Samuel look?
Answer : Samuel had dark face, thin moustache, unshaven cheek and wore a yellow coat.
Fill in the chart with information from the text :
Answer :
Effect | Cause |
(a) Swami did not do his homework. | (a) On Sunday, Swaminathan loafed about. |
(b) Swami sat down, feeling sorry | (b) Swami never met anyone as good as Samuel. |
(c) The headmaster had gone on a week’s leave. | (c) Swami could not deliver the letter. |
Choose the correct alternative to complete the following sentences:
(a) Rina (take/takes/took) the bus to school everyday.
Answer : Rina takes the bus to school everyday.
(b) Last Monday, while we (was watching/have been watching/were watching) the television, the electricity went off.
Answer : Last Monday, while we were watching the television, the electricity went off.
(c) By this time tomorrow they (will have left/will have leave/will had left).
Answer : By this time tomorrow they will have left.
1. Why did Swami change his tactics?
Answer : Swami changed his tactics as he knew his father could be very strict.
2. What did Swami realize lying in bed?
Answer : Lying in bed Swami realised with a shudder it was Monday morning.
3. According to Swami with whom is Samuel specially angry with?
Answer : According to Swami, Samuel is specially angry with the boys who come in late in school.
4. What did Swami’s mother suggest?
Answer : Swami’s mother suggested that Swami might stay at home. 5. How was Swami’s father?
Answer : Swami’s father was very strict.
6. Where was Swami, when he ought to have been in the school prayer hall?
Answer : Swami was in his mother’s room when he ought to have been in the school prayer hall.
7. Who ought to have been in prayer hall?
Answer : Swami ought to have been in prayer hall.
8. Where was Swami when he ought to have been in the school prayer hall?
Answer : Swami was lying on the bench in the mother’s room when he ought to have been in the school prayer hall.
9. What had father composed?
Answer : Father had composed a long letter to the headmaster.
10. What took an unexpected turn?
Answer : Father’s behaviour took an unexpected turn.
11. What would not change Swami’s father’s mind?
Answer : No amount of protest from Swami would change Swami’s father’s mind.
12. How did Swami go to School?
Answer : Swami went to school feeling that he was the worst boy on earth.
13. What bothered Swami?
Answer : Swami’s conscience bothered Swami.
14. What was not Swami sure of?
Answer : Swami was not sure of if his description about Samuel had been accurate.
15. Why did Swami stop on the road-side?
Answer : Swami stopped on the road side to think about Samuel.
16. How was Samuel personally?
Answer : Samuel was personally not a bad man and he was much more friendly than the other teachers.
17. What could not Swami decide?
Answer : Swami could not decide if Samuel really deserved the allegations made against him in the letter.
18. How did Samuel look?
Answer : Samuel had a dark face with thin moustache and unshaven cheek and he wore a yellow coat.
19. Mention Swami’s mental state when he was going to school.
Answer : Swami’s head was dizzy with confusion and he was in undecided state of mind when he was going to school.
20. Why did Swami change his tactics?
Answer : Swami changed his tactics as he knew his father could be very strict.
21. What did Swami realize lying in bed?
Answer : Lying in bed Swami realised with a shudder it was Monday morning.
22. According to Swami with whom is Samuel specially angry with?
Answer : According to Swami, Samuel is specially angry with the boys who come in late in school.
23. What did Swami’s mother suggest?
Answer : Swami’s mother suggested that Swami might stay at home.
24. How was Swami’s father?
Answer : Swami’s father was very strict.
25. Where was Swami, when he ought to have been in the school prayer hall?
Answer : Swami was in his mother’s room when he ought to have been in the school prayer hall.
26. Who ought to have been in prayer hall?
Answer : Swami ought to have been in prayer hall.
27. Where was Swami when he ought to have been in the school prayer hall?
Answer : Swami was lying on the bench in the mother’s room when he ought to have been in the school prayer hall.
Fill in the blanks with appropriate articles and prepositions :
Arifa, the younger __________ the two girls, has cracked IIT, while __________ older one is __________ engineer __________ a multinational company.
Answer : Arifa, the younger of the two girls, has cracked IIT, while the older one is an engineer in a multinational company.